سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
شهید علی طاهریان[0]

شهید شاعر حاج علی آقا طاهریان، در سال ۱۲۹۵ ه.ش در شهرستان سمنان چشم به جهان گشود. ایشان همواره در طول زندگی به رعایت احکام و فرائض دینی اهمیت زیادی می دادند. اهمیت به کسب علم و دانش در کنار زهد و تقوی، امر به معروف از جمله رعایت حق الناس و نهی از منکر مثل مقابله با ظلم و دوری از غیبت و تهمت گوشه ای از طریق این شهید بوده است. ایشان از پرچمداران اسلام در جبهه ی حق علیه باطل بودند و در تاریخ نهم آذر سال ۱۳۶۰ طی عملیات فتح بستان به درجه ی رفیع شهادت نائل آمدند. اشعار حاضر مربوط به دیوان شعر ایشان می باشد که بنا بر وصیت شان انتشار می یابد. مزار این شهید شاعر در امامزاده یحیی سمنان واقع می باشد.
ویرایش
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات اختصاصی
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
امکانات دیگر
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 25
کل بازدید : 88396
تعداد کل یاد داشت ها : 166
آخرین بازدید : 103/2/20    ساعت : 1:58 ع
تجاوز
یکشنبه 101/3/22

                                                تجاوز

از تجاوز کشته شد مردانِ حق        از تجاوز دسته ای شد مستحَق

از تجاوز شد علی خانه نشین         از تجاوز شد هویدا بُخل و کین

از تجاوز کُشته می گردد حسین      از تجاوز کشته شد هم نورِ عین

از تجاوز زینبُ بزمِ شراب                 از تجاوز قلبِ طفلان شد کباب

از تجاوز بر شتر شد عابدین            از تجاوز بود دائم او حَزین

از تجاوز بر حسَن دادند زهر             از تجاوز کرد صُلح اندر عَلَن

از تجاوز باقرِ علمِ لدنّ                    چون غریبان زندگانی اش وطن

از تجاوز جعفرِ صادق به تاب             از تجاوز عالمی گشته خراب

از تجاوز موسیِ جعفر به حبس        از تجاوز هفت سالش چون قفس

از تجاوز شد علی موسی الرضا       کُشته شد از زهرِ مأمون دَغا

از تجاوز شد جواد اندر شتاب           کُشته شد از آن زنِ کافر نهاد

از تجاوز شد نهان صاحب زمان          ز امر حق روزی شود بر ما عَیان

از تجاوز مردمی تالی شده              از تجاوز دسته ای قالی شده

از تجاوز مرغ می افتد به بَند            از تجاوز شد به حیوان پوزه بند

از تجاوز آدمی شد در خطر              از تجاوز شد بشر جایَش سقَر

از تجاوز نفت در دستِ شَرار            از تجاوز سینما شد برقرار

از تجاوز شد حلال بر ما حرام           از تجاوز می شود اشیاء گِران

از تجاوز نَفس ها گردد شَریر            از تجاوز بهرِ شیطانی اسیر

از تجاوز لا شود ملکِ کبیر               از تجاوز دیگری بر تو امیر

از تجاوز قطع گردد دست دزد           از تجاوز می شوی بی اجر و مُزد

از تجاوز می شود روی ها سیاه       از تجاوز می شود عالم تباه

از تجاوز می شود آدم ذلیل             از تجاوز می شود جسمت عَلیل

از تجاوز می شود خون ها هدَر        از تجاوز می شود خاکَت به سَر

از تجاوز می شود بَدَنهای عُور         از تجاوز  می شود قلبِ تو کور

از تجاوز می شوی رسوای عام       از تجاوز  مذهبت گردید خام

از تجاوز می شوند طفلان یتیم        از تجاوز می شود زن ها عَقیم

از تجاوز بی جهت بینی عقاب         از تجاوز رشوه ها گردید باب

از تجاوز سرنگون شد نمرود            از تجاوز بنگر از عاد و ثمود

از تجاوز بین که شدّادِ عَنید            از تجاوز بین به فرعون چون رسید

از تجاوز کودکان اَندر عطَش            از تجاوز آلِ طاها کرده غَش

از تجاوز مردمی شد چاریار             از تجاوز می رود سرها بِدار

از تجاوز خضر کشتی را شکست     از تجاوز یوسفی زندان نشست

از تجاوز کَهفیان در غار شد             از تجاوز آدم، آدم خوار شد

از تجاوز زِ آسمان آید بَلا                 از تجاوز شد حسین بر کربلا

از تجاوز شد عزازیل طردِ حق           از تجاوز قومِ نوح گردید غرق

از تجاوز کشته شد هابیلِ پاک         از تجاوز قومِ فرعون شد هلاک

از تجاوز کشته شد پیغمبران           از تجاوز بهرِ آدم انتقام

از تجاوز کُشته شد یارانِ بَدر           از تجاوز می شود خون ها هدَر

از تجاوز رفت آزادی به باد               از تجاوز حاکم است اِبنِ زیاد

از تجاوز مومنین گَشته غَمین          از تجاوز حَرمَله در دشتِ کین

از تجاوز کُشته می گردد علی         از تجاوز دیو شد جای نَبی

از تجاوز سوخته دربِ علی              از تجاوز شد عمَر جای علی

از تجاوز غَصب می گردد فدَک          از تجاوز عابدی افتَد به شک

از تجاوز می شود زینب اسیر           از تجاوز شد یزیدِ دون، امیر

از تجاوز فاطمه گردد حَزین              از تجاوز شد پیغمبر هم غَمین

از تجاوز قطع گردد مائده                 از تجاوزگر شود این سامعَه

از تجاوز میلِ تو سوی رِبا                 از تجاوز شد عبادت ها ریا

از تجاوز سامری شد خوار و زار         از تجاوز یاسر آمد رویِ دار

از تجاوز ناقه را کردند پی                از تجاوز مردمی خوردند مِی

از تجاوز شهره می گوید دروغ          از تجاوز رفت از مردم فروغ

از تجاوز خوار گشتی عمرِ یاس         از تجاوز سوره ای آمد بِناس

از تجاوز آدمی شد مُحتکر               از تجاوز از خدائی بی خبر

از تجاوز ابرعه با چند پیل                از تجاوز خون شود چون رود نیل

از تجاوز بشُد کعبه خراب                از تجاوز بسته می گردد چو باب

از تجاوز کردنِ بحثِ زیاد                  می رود چون آبروی تو به باد

از تجاوز خولی و شِمر لعین             از تجاوز می کند دشمن کمین

از تجاوز خولی و اِبنِ زیاد                 از تجاوز دینشان رفته به باد

از تجاوز اِبن سعدِ دون چه کرد         از تجاوز حارثِ ملعون نگر

از تجاوز خوانده شد عیسی خدا       از تجاوز رفت بوجَهلی زِ راه

از تجاوز آدم آمد از بهشت               از تجاوز آدمی شد در کِنِشت


                                                دیوان شهید- صفحات 33،34 و35 

 







نظرات دیدگاه شما   
      
ستایش
شنبه 101/3/21

                                              ستایش

ستایش نَمایم به دادارِ پاک             عیان او نمودَست آدم زِ خاک

نه هرگز توان کردنِ شکرِ او             که بخشنده نیست جز ذاتِ هو

بوَد عاجز ادراک، از ذاتِ حق             بصیر و سمیع است و ربِّ الفَلَق

چو هست مالک بر کل شیء           بوَد رهنماء و به ذات است حق

بَری باشد از جنس و ترکیب و زوج     خِرَد رَه زِ کُنهش ندارد به اوج

به ذاتِ خودی نیز باشد غنی           زِ بخشش نشد مُلکِ او در کَمی

زِ ذاتش نباشد کسی را خبر            ظهورش به اشیاء شده جلوه گر

بَصَر را محال است دیدار او               همه هالکند و بقا ذاتِ هو

نگهبانِ افلاک و جن و بشر              به دستش بوَد جمله ی خیر و شر

نه خور دارد و خواب، دیگر عیال         نزاده نزایَد ندارد جمال

نباشد مَر او را ملال و زوال              جلال و جمال صفات و کمال

شریکی ندارد به مُلکش گذار           خزان را در آرَد از پی، بهار

صفات خدایی بوَد بی عدد               وزیری ندارد نخواهد مدَد

نباشد مَر او را شبیه و نظیر             مَر او راست اقلیم‌های کبیر

چو رزّاق او باشد نیز نیک و بد           نشد خسته از بذلِ خود تا ابد

دهد رزقِ هر شی به قدرِ نیاز           تواناء و دانا و هم چاره ساز

محیط است به اشیاء نباشد مُحاط     ببَر نام او را به صد احتیاط

سزاوارِ حمد است و شکر و سنا       شود چون زِ عدلش قیامت به پا

نماید به محشر چو یزدان به پا         زِ زشتی و نیکی دهد او جزا

بوَد گردن هر کسی از کتاب              زِ مثقال و ذرّه نماید حساب

رسد نامه ی مومنان از یمین            که بودند بینا زِ عین الیَقین

رسد نامه ی کافران پشت سر          که بودند زِ آیاتِ حق گوش کَر

خوش آنکس نگشتی به دنیا اسیر     به جنّت شود شادکام و امیر 

زِ غصّه شود کافران سینه‌چاک          کنَد آرزو کاش بودی چو خاک 

زِ لطفش پیمبَر شدی رهنما             مرض های روحی نماید شِفا 

زِ کُن گردد بِجار کون و مکان              عدَم را درآوَرد اندر عیان

زِ موجی پدیدار گردید خلق               زمین و سماوات از امرِ حق 

به انواع و اقسام از میوه ها              زِ آیَت کند چوب از اژدها 

به مه نور و بر خور بخشد ضیاء           گدا را کنَد ناگهان پادشاه

مبدَّل کنَد ظلمتی را به نور               مُصوَّرگرِ جنّ و انس و طیور 

نمودَست خِلقت، بوَد بی نیاز            نماید هر شیء به سویش نماز

بدادَست بر مادران عشقِ پاک           دلش گَشت از مهرِ فرزند چاک

اتم را که با چشم نادیدنیست           به گردش چو افلاک بر دورِ خویش 

دهَد عالَمی را در آن ذرّه جای            در آن ذرّه بِنهاد خورشید و ماه 

فزون صدهزارَش زِ قندیل‌های             به هر یک دهد جنّت و نار جای 

زِ کفران شده مملکت ها به باد          زِ لوط و ثمود و دیگر قوم عاد 

نمودَست خِلقَت زِ اندازه و بیش         زِ ماقبلِ این آدم و خاک و پیش 

زِ فعلش بوَد عالَمی در فزون              کنَد خِلقت و باز آن را نِگون 

زِ حیّ مُرده و زِ مرده حَی آورَد            زِ شب روز و از روز لَیل آورَد 

زِ صخره بیرون آورَد مومیا                   بیابَند مردم وَز آن شِفا 

زِ کافر کنَد نسلِ مومن پدید               زِ مومن در آرَد نسلِ پلید 

زِ خاکی هویدا کنَد رنگ و بو              گذَر می دهد خون زِ رگهای مور

زِ صنعت دهد رزقِ آدم زِ خاک            زِ قهرش کنَد کافران را هلاک 

نهد الفتی در میانِ بشر                   زِ غیبَش کسی را نباشد خبر 

به قِبطی کُنَد خون از آب نیل             گلستان کنَد آذری بر خلیل

دهد یونس از قهر، در بطن جای         رهایی دهد یوسفی را زِ چاه

سمندر به آذر کند آشیان                 که گویا بخوابیده در پرنیان 

عَدو دشمنِ خود دهد پرورش            اَبابیل از اَمر شد لشکرش 

زِ سنگی کنَد ناقه ای را پدید            جدا کَرد او آدمی را زِ دیو 

رگِ مو چو طفلی غذا می مکد         چو خادم به اعضاء غذا می دهد 

نَهَد بر سرِ بلبلان عشق و شور        زبان را بیان و به چشمان نور

دهد بهرِ طاووس بَس فَر و زیب         فلک ها روان با فراز و نشیب 

جَنین را دهد رزق از خونِ حیض        کنَد خون تبدیل دانم زِ فیض

زِ قدرت دهد جای در نکته چشم      خور و ماه و افلاک باشند جسم 

مُزوّج کند روح را با بدن                   در او درج گردیده لوح و قلم

کنَد او زِ یک ذرّه آب منی                شود آدمی در غرور و منی

سرشت آدمی را از ظلم و نور          زِ امرش بجوشید آب از تنور 

زِ سنگی بیرون آورَد چشمه سار      جدا سازد از سنگ او ناقه را

تو آزاد باش و مکُن بندگی               حسین کشته شد بهرِ آزادگی

نهد بر سرِ آدمی عقل و هوش         فلَک گشت از عقلِ ما در خروش

زِ رحمان دهد رزق بر نیک و زشت     رحیم آمده خواصِّگان را بهشت

سرشت آدمی را از آب و گل            بوَد تخت شاهیش بر رویِ دل

به ظاهر بوَد آدمی بس صَغیر           ولیکن به باطن چو بَحرِ کبیر 

زِ یک تا یکَش هست بر ما دلیل        بُتِ نفس بشکن همچون خلیل

اگر بود ما را چندین خدای               شدی هر خدا را بِمرّه خدای

شنو پند و اندرز زِ عبرت نگر             مشو غافل از دیوِ دون کُن حذَر

جهان آفریدَست از عشق و شور      شود زنده از لقمه اش اهلِ گور

زِ آبی نمودَست صورت پدید            به چندین صُوَر از سیاه و سفید

شده حافظِ طفل اندر شکم            مدد می دهد بر نَفَس دم به دم

گُل از خار و از خار گُل آورَد              زِ خور تاب و از صخره ماء آورَد

عسل را زِ زنبور، شیر از بقَر            بیرون آورد آتش از شاخ تر

به ماری دهَد زَهر دانم زِ قهر          عسل را به زنبور دانَم زِ مهر

دهد تارِ موئین بر عنکبوت               به کِرمی ابریشم دهد بهرِ سود

شده جود و فضلَش به ما بی دریغ   همی ژاله ریزَد به هنگامِ میغ

شده عالَم از عشقِ او پایدار           فلَک ها زِ عشقش شده برقرار

زِ خلقَت کنَد پشه را همچو فیل       کنَد غرق فرعونیان را به نیل

زِ حکمت کنَد حفظ او را بدن            که عزّت بوَد بهرِ هر مرد و زن

کِشد کیفر او چون زِ اصحاب فیل      کنَد پَشه نمرودیان را ذلیل

در آرَد از شوره شهد و شکر            یدِ قدرتش شد قضاء و قدَر

به تسبیح او جمله طیر و وحوش      همه برُّ بَحر است اندر خروش

مَکن تکیه بر جاه و مال و مقام         جهان سخت گیر است در انتقام

 

                                               دیوان شهید- صفحات 1،2،3،4

 







نظرات دیدگاه شما   
      
درخواست
جمعه 101/3/20

                       درخواست

فرمانبَران زاید شوند             دیوانگان عاشق شوند  

درماندگان زاهد شوند           ترسندگان عابد شوند  

خوارم مکن خوارم مکن         تو پرده رویَم وا مَکن  

هستم ضعیف و ناتوان          کمتر زِ مورَم در جهان 

یا رب امانی دِه به من           از خوابِ غفلت بَرجهَم

خوارم مکن خوارم مکن          تو پرده رویَم وا مَکن  

در حشر می آرم شفیع         هم احمد و آل علی

شاید به فریادم رَسی           صلوات گویم بر نَبی

خوارم مکن خوارم مکن          تو پرده رویَم وا مَکن  

نام حسین ابن علی             در نزدِ حق باشد علیّ

صلوات بر آل نبی                 شاید به فریادم رَسی 

خوارم مکن خوارم مکن          تو پرده رویَم وا مَکن 

نبوَد روا دورم کنی                از لطف محرومَم کنی

آندم که محشورم کنی          از فضل خود جودم کن

هرگز نگفتم ماء و من            شمعی نیَم در انجمن

افزون نگویم من سخن          زین پس ببندم این دهَن 

خوارم مکن خوارم مکن          تو پرده رویَم وا مَکن 

ذرّات شد فرمانبرَت               عالم تمامی لشکرَت

افلاکیان خاکِ درَت                من در غلامی چاکرَت

صلوات بر آلِ نبی                  شاید به فریادم رسید 

خوارم مکن خوارم مکن          تو پرده رویَم وا مَکن 

صوفی نیَم تزویرکار               زاهد نیَم پرهیزگار

عابد نیَم خِبات خوار              عالِم نیَم امیدوار 

خوارم مکن خوارم مکن          تو پرده رویَم وا مَکن 

از خوف باشم بیقرار              باشم خجِل در پیشِ یار

دارم گناهان کِبار                   نبوَد مرا راهِ فرار 

صلوات بر آلِ نبی                  بر احمد و آل علی 

خوارم مکن خوارم مکن           تو پرده رویَم وا مَکن 

هستی خدای بی نیاز            دارم به سوی تو نیاز 

باشی خدای چاره ساز           جز تو نیَم امیدوار 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مَکن 

از علمِ خود دانسته                تقدیر بر من بنوِشته 

قُل یا عِبادی گفته                  لَاتقنُطوا، خود سُفته 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن 

بودم چو من اندر عدَم             خَلقم نمودی از کَرَم 

از فضلِ تو سودی بَرَم              کردم کنون کفر نِعَم

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن 

چون در لَحَد من جا کنم           خشتی به زیرِ سر نهَم 

از عالَمی دل برکنَم                 جز تو به کی رو آورم 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن 

مهمان نوازی کارِ توست           سِترِ گناهانم زِ توست 

غُفران و بخشش کارِ توست      بَذل و کرَم از ذاتِ توست 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن 

در حَشر برخیزم زِ خاک            از خوف، دل گردیده چاک

افتان و خیزانم به خاک            یا رَب تو بِنمایم هلاک 

صلواتِ حق بر نَبی                 بر احمد و آل علی 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن 

ترسم به هنگام نَکال              پرسی زِ من از وصفِ حال

گردد زبان از ترس لال              هستیِ من یابَد زوال 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن

خوف از صراطم بر دل است      در حَشر کارم مشکل است

آن دَم حسینم در بَر است        هم مام و بابَش حیدر است 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن

کردم بسی جور و ستم           بر مردم و برخویشتن 

هم در خفا هم در علَن            اعمال زشتم کن حسَن

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن

از خود چو می گردم فنا           از مال و فرزندان جدا 

آن لحظه می گویم خدا            از فَضل مَنمایَم جدا 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن

خواهم زِ عشقت جُرعه مِی     تا جان دهم بَهرت زِ پی

بنمای تو قلبم نیز حَی             گِریَم چو ابری حَیِّ حی 

صلواتِ حق بر نَبی                  بر احمد و آل علی 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن

جنّات و حور است مُزدِ کار        من عاشقم بر آن نِگار 

جنَّت به پیشم هست خوار      من عاشقِ پروردگار 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن

عابد نِیَم در کُنجِ غار                زاهد نیَم پرهیزگار

دنیا به پیشم زهرِ مار              هستم به حق امیدوار 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن

دشمن هر آنکس با عَلیست     جایش به غیرِ نار نیست

ایجادِ عالَم از عَلیست             مذهبِ ما از جعفری است 

صلواتِ حق بر نَبی                 بر احمد و آل علی 

خوارم مکن خوارم مکن            تو پرده رویَم وا مکن


دیوان شهید- صفحات 151، 152، 153، 154و 155

 







نظرات دیدگاه شما   
      
قدرت
پنج شنبه 101/3/19

                                                    قدرت

خواستم از حق چنین تا بِرسم بر کمال   تا دهَدَم از کَرَم بهره زِ نور و جلال

نعمتِ حق شد فزون زِ بهرِ خُرد و کِبار     شد کرَمش بی عدد به خلقِ خود بی شمار

در پس لیل آورَد بهرِ من و تو نهار           گَشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار

کرد زِ حکمت پدید نیک و بدی ذوالجلال   تا به سعیدان رسَد بهره زِ عدل و کمال

شَقی شود در سفَر زِ گمرهی و ضلال   کجا رسد خام را بهره ی نیک و جلال  

در پس لیل آورَد بهرِ من و تو نهار           گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار 

چه طرح عالی بریخت مدبِّر لم یَزَل         عاشقی، عشقِ خود سِرشت در آب و گل

عشق چه باشد بگو احمد نیکو سیر       مشکلِ ما حل شود چو اَمرَش آریم عمل 

در پس لیل آورَد بهرِ من و تو نهار            گشت فلک ها روان زِ قدرت کردگار 

فلک بوَد سرنگون به گردش و در سکون   چو ماهی و بحر شد این فلکِ نیلگون    

گشت سَماوات و اَرض زِ حرفِ کُنهش عَیان   به حمد و تسبیحِ او زمین و هم آسمان

در پسِ لیل آورَد بهرِ من و تو نهار            گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار 

فرو به خود شو دَمی زِ صنعتش کن نظر   به هر طرف بنگری شکوفه، گل های تَر

طراوتش یک طرف زِ میوه ی با ثمر          که عالمی مات او ظهورِ او جلوه گر

در پسِ لیل آورد بهرِ من و تو نهار            گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار  

زِ سنگ آرَد بیرون برای ما چشمه سار     به فوقِ این آسمان ستاره ی بی شمار 

هزارها کهکشان در این فضا جلوه گر       زِ قطره باران و ریگ بِدان بوَد در خبر

در پسِ لیل آورد بهرِ من و تو نهار             گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار  

زِ قدرت او بوَد معلَّق اندر سپهر               که هر یکی عالمی است زِ قدرتِ دادگر 

به ذات حق رَه نبُرد کسی به غیر از صفات  جمله به سویش روان چو کاروان و رُباط

در پسِ لیل آورَد بهرِ من و تو نهار             گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار  

روح در این تنگنای زِ عشق هوا گرفت       زِ عشقِ آن ذاتِ پاک این دلَم از جا برَفت

عمر که سرمایه بود به غارت از جا برفت   قوَّت و هم قُوتِ من یکسره از جا برَفت

در پسِ لیل آورَد بهرِ من و تو نهار             گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار  

بهشت خواهی اگر، به امرِ حق کن عمل   درودِ بسیار گو با حمد، از جان و دل

شناس خود را کنون زِ عَرشِ هستی اَجَل  کوششِ بسیار کن به حَشر نائی خجِل

در پسِ لیل آورَد بهرِ من و تو نهار             گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار  

نامِ خدا شد اَحد زِ بیم بَستش کمر         مشتق نام خداست احمدِ نیکو سیَر

آینه ی ذاتِ حق رسد زِ حقَّش مدَد          خدای خواهی اگر، به رویِ احمد نِگر

در پس لیل آوَرَد بهرِ من و تو نهار             گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار 

عَزازیلِ بَد سیَر به حشر منکر شود          به اعتراضات ما چیره و غالب شود

زِ بهره ی دینِ خود هر آنکه کافر شود       بگویدش من یکی پیمبران صد هزار 

در پس لیل آوَرَد بهرِ من و تو نهار             گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار 

چون بدنِ مصطفی فزون تر از روحِ ماست  بدین سبب رفتنَش به قابَ قَوسین، رواست

به خواب بینی یقین تو عمرهای دراز        چو بَرجهیدی زِ خواب دقیقه‌ای نیست باز 

در پس لیل آوَرَد بهرِ من و تو نهار             گشت فلک ها روان زِ قدرتِ کردگار 


                                                       دیوان شهید- صفحات 150-151

 







نظرات دیدگاه شما   
      
نصیحت
چهارشنبه 101/3/18

                                                 نصیحت

               از ناله ی مرغ سحر         بیدار شو با چشم تَر

                 با ناله و با چشم تَر       هوشیار شو هوشیار شو

               ای عاقلان ای عاقلان       خیزید هنگام سحر

             یک ناله از دل بر کشید       اعمالتان گردد مزید 

                ای عاقلان ای عاقلان      زاری کنید زاری کنید

                   از بهر روز واپسین       کاری کنید کاری کنید

              ای عاقلان ای عاقلان        در عشق جانبازی کنید

      شیطان و نفس بد سرشت        فعلش بوَد در کار زشت

            ای مردمان ای مردمان        تا کی به فکر آب و نان

               در این جهان بی وفا        فکری به حال خود کنید 

         تا وقت و فرصت باشَدَت         کاری نَما ای خوش سرشت 

                 از کارهای زشت خو      غافل چرایی این زمان 

             تا جان به تن باقی بوَد       از حق به ما یاری بوَد

خور از سَما دارد زبان      در لا اِله دارد بیان       تو کمتری از وی عَیان

 ای عاقلان ای عاقلان     حاضر شوید بهرِ نماز    دستی برآرید از نیاز   

            ای مردمان ای مردمان     در خوابِ غفلت تا بِکِی   

                 آیات حق نبوَد عَبَث     مستیِ خود بِنما تو بَس 

           غافل    مشو غافل مشو    کاهل مشو کاهل مشو

               برخیز از خوابِ سحر     این دیده را بِنما تو تَر    

             شاید خدای خویش را    راضی کنی راضی کنی 

               ای غافلان ای غافلان   عدل خدا سخت است سخت

            پوزش بخواهید از خدا      زاری کنی گردد رضا

        ارض و سَما بَرپا زِ چیست     تُبلَ السَّرائر بهرِ کیست

                 ترسم به روزِ داوری     اعمال نیکو ناوری  

                   مانی فرو از قافله     بی زاد و هم بی راحله

              ای عاقلان ای عاقلان     آزاده اید پیر و جوان

                اکنون بیا اکنون بیا       جبران نما جبران نما 

               ای غافلان ای غافلان    روزی رَسَد از آسمان  

   هم چشم و هم قلبت هر زمان    دایم بوَد بر این و آن

ای مردمان ای مردمان   حبِّ جهان باشد بُتی        ترکش کنید ترکش کنید 

                                       ************

در دو جا هم راحت است و هم بدی مومنان را مرگ، بر کافر قَبیه

با دو کَس جانا مشو هرگز رفیق        فتنه گر یا حقّه باز است ای شفیق

با دو کس هرگز مشو تو آشنا           بد زبان باشد، دیگرِ آن بی وفا

ای علی اندر دو جا منما ستیز          در قضاء و در قَدَر نبوَد تمیز 

راستی اندر دو جا نبوَد روا               فتنه خیزد زو شود بَس جنگ ها 

از دو جا هوشیار باش بهرِ نکاح         با لجوج و بی حیا نبوَد صلاح 

آدم و شیطان جوانمردی نِمود           رحمت این را، وان یکی خوار و زبون 

مردِ نادان را شناسی در دو جا          آنکه را افراط و تفریط است راه

توأَم آمد در جهان دانم دو چیز           شد نماز و هم زکاتت ای عزیز

از عبادت بهتر آمد این دو چیز            عدل و تقوا گَر تو را باشد تمیز

شد عبادت بر دو کَس ناچیز و پست    بر ریاکار است زان کس غَرّه گشت 

هستی ایمان را خرابی از دو چیز       زاهدِ نادان و علمِ بی تمیز

از دو چیز خود را نگه دار ای پدر          فرج با بَطن آمدَست ای نیک فر

دو گُنه آمد اَشدِّ بر زنا                      غیبت و تهمت نمودن مر تو را 

شد درستی بهرِ ایمان از دو چیز        اولی شکر و دوم صبر ای عزیز  

از دو کس تا می توانی کن حَذَر         احمق و هم نانجیب است ای پدر

هر دو کس در دَهر می باشند ذلیل     هم حسود و دیگری باشد بخیل

آدمی را زندگی شد از دو چیز            عاشق حق بودن و دوم امید

با دو کَس هرگز مشو یار و رفیق        کینه ور، دوم زِ کِبر است ای شفیق

در دو جا هرگز مکن جانا هوَس           مجلسِ لهو و دِگَر در خوانِ کَس

در دو جا تو پای خود کِش برکنار         فتنه باشد یا سیاست کن فرار

در دو جا عمر خود را منما تلف           هم به طمّاع هم به مَردِ ناخَلَف  

در دو جا از خود بترس ای هوشیار      از زنِ بد هم زِ دیوارِ خراب

در دو جا منما مزاح ای نیک راه          طفل و دیوانه بوَد بَس ناروا

عفو بنما از دو کس اندر جهان           عاشق و دیوانه را دارم نشان

در دو جا بنمای کارِ خود به عکس       نَفس باشد دیگری زنِ پُر هوَس

بهترین چیز باشد در دو چیز              صحت و امنیت آمد ای عزیز

در دو خصلت باش با طفلان شریک    بذلِ صُلح اندر جنگ ای مردِ نیک

آدمی گردد به پیری رو به رو             زنده گردد در وی حرص و آرزو

اصل انسانی دو چیز است ای پسر    رحم با انصاف باشد سر به سر

در دو جا حرفت شود اندر هَدَر           شد گمان و فحش، جانا زان گذر

                                                 ************

ای عاقلان ای عاقلان    از غیبت و کبر و حسد   خود را نگهداری کنید 

              ای غافلان ای غافلان    شکر و سپاس حق کنید

               وَز نعمتِ امن و امان     راه سعادت طی کنید 

             ای مردمان ای مردمان    خود بدترم از جمله تان

               نامم علی اندر جهان    زشتیِ من باشد عیان   

  کاری کنید کاری کنید   از یاری حق در جهان    حق را زِ خود راضی کنم


                  دیوان شهید-صفحات 155، 156، 157 و 158  


 







نظرات دیدگاه شما   
      
<      1   2   3   4   5   >>   >