سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
شهید علی طاهریان[0]

شهید شاعر حاج علی آقا طاهریان، در سال ۱۲۹۵ ه.ش در شهرستان سمنان چشم به جهان گشود. ایشان همواره در طول زندگی به رعایت احکام و فرائض دینی اهمیت زیادی می دادند. اهمیت به کسب علم و دانش در کنار زهد و تقوی، امر به معروف از جمله رعایت حق الناس و نهی از منکر مثل مقابله با ظلم و دوری از غیبت و تهمت گوشه ای از طریق این شهید بوده است. ایشان از پرچمداران اسلام در جبهه ی حق علیه باطل بودند و در تاریخ نهم آذر سال ۱۳۶۰ طی عملیات فتح بستان به درجه ی رفیع شهادت نائل آمدند. اشعار حاضر مربوط به دیوان شعر ایشان می باشد که بنا بر وصیت شان انتشار می یابد. مزار این شهید شاعر در امامزاده یحیی سمنان واقع می باشد.
ویرایش
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات اختصاصی
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
امکانات دیگر
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 25
کل بازدید : 88404
تعداد کل یاد داشت ها : 166
آخرین بازدید : 103/2/20    ساعت : 8:36 ع
منزلت آدمی
جمعه 101/3/27

                                                     منزلت آدمی

روحِ خودی، خدا چو به آدم پیاده کرد              در آئینه ی جمال، خود را نظاره کرد

این بود بَهرِ سجده مَلَک را اشاره کرد             این است معنی کَرَم که به آدم پیاده کرد  

هرگز نداده است خدا رتبه به کس                 جُز آدمی که گَشت مکرَم همین و بس

شیطان شدی زِ بهرِ حسادت در این هوس       دستی زِ غیب آمد و گفتا تو رُو به پس  

جز آدمی نبود دیگر هیچ قابلی                      این است معنی کرَم به آدمی

چیزی نبود هیچ سِزا در برابری                      جبرئیل کرده است به آدم چو چاکری

بنگر چِسان بوده کمالاتِ آدمی                      این است معنی کَرَم به آدمی

آدم زنَد زِ همّت خود هِی به مرکَبَش               تا پایگاه عزّ و شرَف بین رفعتَش

آدم کجا و دیو کجا شد مقابلش                     نی عرش و فرش و لوح و قلم شد برابرش

خِلقَت شُدَست این فلَک از بهر آدمی             فرمانبَر است جمله ی اشیاء به آدمی

آدم به بَحرِ حق بنَماید شِنو بری                    افلاک آرزو کند از رتبه آدمی

لوح و قلم نکَرد به آدم برابری                        این است معنی کَرَم به آدمی  

جایی که حق شود معرِّف به آدمی               جمع است جمله ی نیکی به آدمی

آدم نموده است به خداوند همدَمی               اُف بر تو ای بشر زِ چه شکر نعم کنی

تو آدمی، تو جامِ جَمی، قدرِ خودشناس          با این مقام بود سوره ای زِ ناس

تا کی بدین مقام بدرگاه، ناسپاس                 کفرانِ این نِعَم شود اَسفَل زِ سافِلین

بوبکر با عمَر بنگر تا چِسان نمود                    جای علی نشست بَسی ادّعا نمود  

دانم زِ جهلِ خویش به خود او جفا نمود           کفران نمود گشت اَسفَل زِ سافلین

شد زین تجاوزات معاویه، خیره سر                زین ماجرای شوم بسی خون شدی هدَر

شد از یزید، آلِ محمّد چو دَربه در                   کفران این نعَم شده اَسفل زِ سافلین

هر کس شکست مرزِ خدا را در این زمین         عاقِّ پیَمبر است که گردد زِ ظالِمین  

دینِ محمّد است چو خور اندر این زمین           گشته مخالفین به یقین جزءِ ظالِمین

کفرانِ نعمت است یقین ضیقِ زندگی             ننگ است ای بشر نَنمایی تو بندگی

حیف است آدمی به اسیری و بردگی             گر آدمی زِ حسین تو آموز آزادگی

تا کِی به حرص و آز نمایی دوندگی                مردن هزار مرتبه بهتر زِ زندگی

سرمایه رفته است دَمی فکرِ خود نما             دِینِ خدا و خَلقِ خدا را اَدا نما  

هم روزه و نمازِ خودت را ادا نما                      کردی جفا و ظلم، هم اکنون وفا نما

سازش مَکن به دشمنِ خود چون بوَد دَغا         رأس حسین جدای نمودند از قَفا

هرگز تو دیده ای که خوارج کنَد وَفا                  چندین نشین به بَحرِ تفکّر شِنو نما

تا چند کرده ای تو به نفسِ خودی جَفا             ترسم زِ غافلی بشَوی جزءِ ظالِمین

خود را زِ بَهرِ دین و خدا آشنا نَما                     آماده شو، حقِّ خودت ادّعا نما

از کارِ زشتِ خویش خودت را جدا نما               وانگه جَنان و حور زِ حق ادّعا نما 

این غافلان ستم نموده و عادت نموده اند         ناموس و مال و مذهب ما را ربوده اند

هر ناکسی که کافرِ محض است ستوده اند      بر مومنین خنده ی با فَرّ نموده اند

سرها را بریده‌اند به رَه همچو گوسفند             اندر عوَض نموده به ماها چو ریشخند

دنیا گرفته اند به مانند آن کمَند                      مومن شده زِ سختیِ ظالم همه به بند 

فسق و فجور بین به چِسان داده شد رواج       حقِّ توحُّش است به مغرب دهیم باج

دل، خوش نموده ایم که داریم تخت و تاج         ترسم به روز حَشر شویم جزءِ ظالِمین 

کردم در این میانه یکی استخاره ای                لازم بود که بر تو نمایم اشاره ای

وَز جور و وَز ستم می نمایم چو ناله ای           ضَحّاک را مُقابله باشد به کاوه ای

ترسم به روزِ حشر شویم جزءِ ظالِمین             این است معنی اَسفل زِ سافِلین

این گرگِ پست بین به چسان ادّعا کنَد            ظلم و ستم نموده و خود را رضا کنَد

بر ملّت صَغیر و کبیر او جَفا کند                      ناموس و مال و ملّتِ ما را رها کنَد

ای دون صفت به چسان گفتنَت آدمی             با این صفاتِ پست، چِسان گو مکرَّمی

ناموسِ خویش داد که دِینَش اَدا کنَد               هم جیب شرق و غرب بسی پُرطلا کند

این بت پرست بین که به ملّت چه ها کنَد        با دوست دشمنی و به دشمن وفا کند

ای دون صفت، زِ چه رو ادّعا کنی                  جا دارد این که سلطنت را رها کنی

گر زین میان قیامی به پا کنیم                       دِینِ خدا و ملّت ایران اَدا کنیم

باید در این میانه سر و تن فَدا کنیم                مردیِ خویش در پسِ آن ادّعا کنیم 

از این صفت، توان به تو گفتن که آدمی            تا حَشر و نَشر نزدِ خلایق مکرَّمی

گر متّحد شویم بت و بُتخانه بشکنیم              ما وارثِ نَصر و مِنَ الله  زِ پَرچمیم

تا کی به انتظار نشینیم کاهلیم                    دشمن کَمین نموده سبب چیست غافلیم 

از این صفاتِ پست تو خود بین که کاهلیم       دشمن کَمین نموده سبب چیست غافلیم

 

                                                             دیوان شهید- صفحات 8، 9 و 10

 

 

 







نظرات دیدگاه شما   
      

                         پاسخ به مادیون از دیده نشدن خدا

بصَر غیرِ ممکن زِ دیدارِ ذات                ندارد چو طاقت از آفِتاب

فزون گَر شوَد نور، گردد سیاه             مکن بحثِ ذات زان شوی رو سیاه

نظر کُن خدا را زِ فعل و صفات             چه سان دید خواهی از نورِ ذات

بوَد چیزهایی که نادیدنی است          چه سان فکر و روحِ تو در تو خفی است

بوَد کارِ چشم دیدن از بهرِ ما               کجا سامَعه را بوَد این روا

چو چشمان تو را باشد از لامسه         کنَد حس، درشتی و نرمی همه

اتم گَر شکافَد کنَد زیر و رو                  خدا کی توان دید، خود اکنون بگو

پُر است آسمان و زمین خَلقِ ریز          چه باشد که آن را ببینی تو نیز

نَبینی بدین چشم باشد روا                که منکر شوی ناگهان از خدا

بوَد حِس به ما پنج اندَر بدَن                دو حسِّ دیگر شد خفا ای حسَن

به شِشُم توان دیدا فرشتگان              به هفتم زِ اِلهام ذاتِ نهان

چو تابنده گردد به دل نورِ ذات               زِ تو سَلب گردد تمامِ حیات

غباری که آئینه دارد بشو                    که بینی رُخِ یار را رو به رو

چو طفلی ندارد زِ شهوت خبر              چه سان او زِ شهوات لذَّت برَد

گذشت کرد زِطفلیُّ و شد با تمیز         نَماید وَزان گفته تصدیق نیز

چنین است از گفته ی عارفان              زِ عارف نداری تو نام و نشان

چو آئینه گردد زِ زَنگار پاک                    شود نورِ حق بر دلَت تابناک

نیایَد به گفتار و وصف و بیان                 بصَر را وَزان نیست تاب و توان

خدا دیده گردد چو با چشمِ قلب            بدین چَشم کردی خدا را طلَب

نشانَت نمانَد چو در ذاتِ او                   بدین قلب بینی یقین ذاتِ هُو

زمینه مساعد نشُد در شکم                زِ اعضاءِ نوزاد چیزی است کم

اگر مستعد نیز گَردد شکم                   به حسِّ شش و هفت توان زَد قدَم

بِدان حس توان دید فوقِ فلَک               شوی همنشین دانَمَت با مَلَک

چو سرمایه نبوَد کُنی هایو هو              نظر کن زِ ایستگاه و در رادیو

بوَد مُستعد گیرَد از شرق و غرب            چو کَسر است بیهوده مَنما طلب

چنین است کارِ جهان در نظام               نشُد بهره‌وَر میوه ای بُود خام

چو عشقِ خدا را به سَر پروری              زِ خویش و زِبیگانه گَردی بَری

تو خامی نشُد میوه ات پخته نیز            چرا گَشته ای با خدا در ستیز

اگر برق جاری نشُد در دو سیم             شوَد کارِ آن برق مُختل یقین

شده سیمِ لامپِ تو از هَم جدا              به ظُلمت بمانَد ندارد ضیاء

اگر حق کنَد ناز گَردد عدَم                    به آنی فلَک ها شوَد زیر و بَم

نداری خود اکنون فهمِ درست               زِ حق و حقیقت نمودی تو پُشت

گرفتَست روح تو را چون مرَض               به دنیا و عُقبی تو داری غرَض

تو اول زِ خود دور کن رنج و درد               گذاری به یک سو تو جنگ و نبَرد

خدایا علی بر تو آرَد پناه                       عبادات او را تو مَنما تباه


                                                     دیوان شهید- صفحات 5 و 6

 







نظرات دیدگاه شما   
      
روح و نفس 3
چهارشنبه 101/3/25

                                       روح و نفس 3

عاقبت عُمرت همی آید به سر        ترسم از زشتی شود خونَت هدَر

گر بِکاری تلخ و شیرین ای پدر         فعلِ تو مُختار باشد سر به سر

روح همچون برق باشد ای حسَن     سیمِ در لامپ، همچو این روح و بدن

اتصالش دِه به برقِ جان فروز           لامپِ خود زان برقِ کلّی پُرفروز

قطع گردد گر دَمی لامپَت زِ سیم      ظلمتی گردی شوَد نورَت دَفین

محفلی را نور بخش، از نورِ خویش    تا بگیری سبقتی زِ اندازه بیش

امرِ حق اِجرا نَما ای نامدار              فیض یابی تو زِ فیض کردگار

عدلِ حق بخشیده بر اشیاء وجود     تا جدا گردد همه نابود و بود

از صفاتِ ایزدی شو مستقَر             ره بیابی نزدِ شاهِ مقتدَر

تا دهد مُلکِ بَقا را بی زوال             دور از هر سختی و رنج و مَلال

در جوانی باشی و صورت چو ماه     تخت های زرنگارَت جایگاه

تکیه گاهت بالشانِ زرنگار               هم شوی سلطان در دارِ قرار

قوَّتی گیری بِه از صد پهلوان            هر طرف اَنهار گردیده روان

نهرهای شربت و شیر و عسل        حور و غِلمان می دهَندَت در عمَل

نغمه ی مرغان در آنجا شد بلند       حاضر آید هرچه کردیدش پسند

مِیل بر چیزی نمایی بی درنگ         بهرَت آید میوه های رنگ رنگ

لَحمِ طَیر و هم شرابِ سر به مُهر     هم گوارا باشد و روشن چو دُرّ

ریگ آنجا هست یاقوت ای امیر        خاکِ آن از مُشک و ناب است وعَبیر

هم به جنَّت باشدَت حور و قصور      هم رضای آن خداوندِ غفور

سُندُس و اِستبرَقَت باشد لباس       دستبندت از طلا و زرِّ خاص

شاخی از طوبی بوَد در منزلت         سایه ای زان شاخ باشد بر سرَت

محرمِ اسرارِ حق گردی همی          می کند جبریل زِ بهرَت خادمی

لحظه لحظه نورِ حق آیَد بَرَت            تاجِ شاهی می‌نهد حق بر سرَت

مهمان گردی تو بر پیغمبران             اولیا شادتر از تو آن زمان

آدمی را بَس بوَد جاء و مقام             با خدای خویش گردد هم کلام

از یَدِ قدرت، خدا او را سِرشت           از همه افلاکیان بالاتر است

از حسَد شیطان بوَد اَندر کمین         تا زِ کیدِ خود کنَد ما را عَمین

تا نماید دور ما را از خدا                   از بهشت ما را نماید او جدا

رنگ ها ریزَد زِ بهرِ آدمی                  تا بَد و خُمال کشانَد آن غَوی

سجده بر آدم نموده چون ملَک          آدمی را جا شده فوقِ فلَک

لیک داریم در رهِ حق ما قُصور            چشم و قلبِ ما کنون گردیده کور

گَر شود دیناری از مالِ تو کم            می کنی تو عالمی را زیر و بم

ذرّه ذرّه این عمل دارد حساب           نیست باور مَر تو را بَرخوان کتاب

دوزخِ و جنَّت شده در تو عَجین          راه حق طی کُن به حَق گردی قَرین

هست استعدادِ هرکس بیشتر         میرود در علم و صنعت پیش تر

باشد اِستعدادِ ایمان زان جُدا           هرکسی لایق نباشد وین رَدا

رمزِ آن را بَر تو گویم ای جواد            گر شَوی آگاه یابی زان مُراد

گَر شَرابی سِرکه گردد پاک دان        می توان خوردن نمی باشد حرام

چون شوَد آلوده، ظرفی شُد نجس    آب پاکش سازد و بی غَل و غَش

سگ فِتَد اَندر نمک زار ای عزیز         چون شود تبدیل، پاک است و تمیز

ظرف را لیسَد، شود از خاک پاک       توبه بِنما از گناهان نیست باک

مطلبِ دیگر مرا شُد در نظَر              قصّه ی کهف است ای جانِ پدر

هر که راهِ حق بِجوید از یقین            می شود با نیک مردان هم قرین

ای علی در راهِ حق مردانه باش        خَلق را بگذار رو ویرانه باش


                                                دیوان شهید- صفحات 26 و 27

 







نظرات دیدگاه شما   
      
روح و نفس 1
سه شنبه 101/3/24

                                              روح و نفس 1

این سخن بشنو کنون نغز و نیکو               تا دهم شرحی برایت بهرِ روح

روح باشد ریح ای صاحب کمال                جانبِ شاهنشهِ عزُّ و جلال

روح را نسبت دهد حَق بهرِ خویش            تا شناسی خویش را از ذاتِ خویش

در مثَل ساری است اندر سیم برق           بهره ور گردَد زِ نورش شرق و غرب

موضعی نعمت بوَد از بهرِتان                    غیرِ موضوع نیز سوزد خانمان

روح را در مرتَبَت ترتیب هاست                 بهرِ استعداد، هر شیئی به پاست

 آدمی چون داشت استعدادِ آن                نورِ آن خور نیز تابیدَش به جان

 گَر دهَد صیغل دلِ خود آدمی                  تابشِ آن خور به دل بیند هَمی

گر بگیرَد روی این آینه گرد                       نی توان فکری به غیر از توبه کرد

گر شوَد این دل پُر از بخل و حسَد             نورِ جان مخفی شود مانند سَدّ

روح کل اندر مَثَل خور در سَماست            هست هم نزدیک هم دور از شماست

ذات چون تُخمی برَفت اندَر زمین               آب ظاهر سازدَش دانَم یقین

بین جسم و جان برویَد نفس هان!            می شود زشتی و نیکوئی عیان

نَفسراتأدیب کن جانِ پدر                         مطمئِن می گردد از حق بهره‌ور

گر قوی تر سازیَش ای باهنر                    بهره‌ها یابد زِ الهام و خبر

گر شوَد اَمّاره گردد دیوِ مَست                   در پی شهوت روَد هم کارِ پَست

آدمی با نَفس دائِم در جدال                     گه رَهِ نیک و گَهی راهِ ضَلال

تا دَمِمرگش روَدسوی کدام                      یا فرشته یا به دیوی شد غلام

شرط ها باشد در اینجا ای پدر                  ذاتِ بد هرگز نگردد بهره‌ور

ذاتِ نیکو بَد شود زِ آلودگی                      توبه بِنماید شوَد در بندگی

چون که شیطان را نبودی این کمال            گشت او دشمن به نورِ ذوالجلال

هرکه راجاءُومقامی داده‌اند                       وَز تجاوز نیز او را رانده اند

ذرّه ‌هایی بوده‌اند در روز ذَر                      نوربخش و دسته ی دیگر کِدر

وآنکه ظلمَت بُود از حق گشت دور             وآنکه نورش بُود نیکو در امور

با وجود سرکِشیِ روزِ ذَر                          گَر نماید او زِ کارِ بد حذَر

لطفِ حق شامل شود بر حالِ او                نیک گردد عاقبت احوال او

گَر نمی دانی بِجو اَندر دعا                       توبه بنمائی، خدایت رهنَما

چون شرابِ عشق، رحمانِ اَلَست              از ملائک ریخت یا خاکی سِرشت

هر که زان بوئی بَرَد از عشقِ هُو               می بسوزَد روز و شب از عشقِ او

 

                                                         دیوان شهید- صفحات 23 و 24

 







نظرات دیدگاه شما   
      

                          پاسخ وحدت وجودمان در تناسخ 

ممکن را با واجب نبوَد نسبت       در عِلمش اشیاء بوده، نه است

ممکن از واجب هست جدا          همگی فانی جز ذاتِ خدا 

ممکن جز نمودی نیست             حق در ذات و صفت باقیست

از امرش شده ایجاد اشیاء           پنهان زِ همه به همه پیدا

با خود گوید چیست جز من          شئ ای نبوَد که درآید به سخن 

محتاج نبوَد به جاءُ و مکان            ایجادِ اوست عالم و امکان

او نورِ محض است همگی کثرت    کثرت را نبوَد با حق نسبت

به ازَل بوده ذاتش باقی               او ذاتِ محض و همگی فانی 

او را شبیه و نظیری نبوَد              در مُلکش شریکی نبوَد

ذاتش به صفاتش توأم                 وصفش نتواند همه عالم

ما همه صورتیم و او نقّاش           صورت را با نقاش چه تفاوت هاست

او هست به همه کاری قادر         خواهد چو کنَد امری صادر

قوّت نبوَد جز قوّت او                    اشیاء همگی تسلیم در ذاتِ هو

زِ چه گردیدی به تناسخ قائل         تو سگی باشی زِ خودی غافل

نبوَد ستمی به خدا چو روا            چه شده رفته زِ چشم تو حیا

از کفر خود بُتی بتراشیدی            شده ای دجّال و جهان دیدی

سخت باشد زِ کبر و یهود              بوَد او یکتا به همه معبود 

نه خوری دارد نه شود در خواب       بوَد او دریا همگی چو سراب

اشیا همه به ما چو لباسی شد     ظاهر زِ خدا، نه خدائی شد

از زَندَقه عدلش بکنی باطل            از قهرِ خدایی تو کنون غافل

دوزخ شده تو را جاء و مکان            محشور بشَوی تو بر یزید و شمر و سنان

اکنون به خرِ مرادی تو سوار            حسرت بخوری، تو به روزِ شمار

 

                                                دیوان شهید - صفحات31 و 32  

 







نظرات دیدگاه شما   
      
<      1   2   3   4   5   >>   >