شناسایی امامان

با سندهای صحیح از سلمان فارسی روایت شده؛ گفت هنگامی حضور رسول اکرم صلی الله شرفیاب شدم. چون نظرِ آن حضرت به من افتاد فرمود: سلمان، خدای تعالی پیغمبر را مبعوث نفرمود مگر آنکه  12نفر جانشین برای او تعیین فرمود.

من عرض کردم همین بیانیه را در تورات و انجیل دیده ام. پیامبر فرمود: ای سلمان آیا جانشینان مرا می شناسی که پس از درگذشتِ من به عنوان امامت برگزیده می شوند. عرض کردم خدا و رسول داناتراند بِدان چه فرمودید. فرمود: ای سلمان خدای تعالی مرا از نورِ مخصوص خود آفرید و مرا به سوی خود دعوت نمود، اطاعت کردم، آنگاه از نورِ من علی علیه السلام را آفرید و او را نیز دعوت فرمود علی علیه السلام دعوتِ ذاتِ اقدسِ رُبوبی را اجابت نمود؛ سپس از نورِ من و علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام را آفرید و او را نیز به اطاعت خود خواند و او هم پذیرفت.

بعد از نورِ من و علی و فاطمه علیه السلام حسن و حسین علیه السلام را آفرید و آنان را به اطاعتِ خود خواند؛ آنها نیز فرمان خدا را اجابت نمودند.

آنجا بود که حضرت پروردگار ما را پنج نام از نام های خود نامید؛ چنانچه محمود است من محمّدم؛ خدا علیِ اعلاست پسر عمّم علی است؛ خدا آفریننده ی آسمان و زمین و هواست و این دخترم فاطمه است؛ خدا صاحب احسانی است و این حسَن است؛ خدا محسن و بخشنده است است و این حسین است.

آنگاه از نورِ حسین علیه السلام انوار 9 نفر از ائمه بعد از او را آفرید و به اطاعتِ خود دعوت فرمود آنها نیز اجابت کردند. تمام این احوال پیش از آفرینشِ آسمان و زمین و فرشته و انسان بود و تا آن وقت افرادی بودیم که به تسبیح و تقدیرِ خداوند مشغول بودیم. هر که آنها را دوست بدارد از خانواده ی پیغمبر محسوب و عاقبت با پیغمبر و ائمه در بهشت خواهد بود.

                                                                          دیوان شهید-صفحه ی 272 و 273







نظرات دیدگاه شما